محل تبلیغات شما

 

 

ارائه شاخص هاي مطلوب براي لحاظ کردن در بطن و محتواي برنامه درسي

 

 

NSCC ( مرکز ملي براي مطالعه شهروندي،1994)چهار عنصر را براي شهروند مطلوب ارائه مي کند : (دانش، تفکر،تعهد و عمل) .وزارت آموزش و پرورش ايتاليا در يک بررسي در سال 2000 ميلادي مهارتهاي ارتباطي را ويژگيهاي انسان مطلوب مي داند. هلند تواناي حل مساله را از ويژگي هاي انسان مطلوب بر شمرده است. بر اساس يک بررسي در امريکا (2005) يکي از محورهاي اصلي اهداف و ويژگي هاي شهروندي فناوري ارتباطات و اطلاعات ذکر شده است. موسسه گالوپ  در يک نظر سنجي از دانش آموزان استفاده از رايانه و فناوري ارتباطات و اطلاعات را ويژگي شهروندان خوب مي داند ويژگي هاي زير براي يک شهروند کانادايي ذکر شده است – توانايي براي مذاکره و مشارکت با ديگران ، احترام به تفاوتها و تضادها، گوش دادن سازنده به ديگران، توانايي بدست آوردن اطلاعات و بيان عقايد و ايده ها- اطمينان و جرات براي فراکنشي  عمل کردن، داشتن عقايد مستقل، عمل مستقلانه و مسئوليت پذيري- دانش در باره اموري جون نحوه سازمان يافتن جامعه ، عملکرد دولت ملي و محلي، آگاهي از عقايد و ديدگاههاي اساسي احزاب سياسي عمده کشور، ايدولوژي و فلسفه سياسي (بورن، 1996). با پذيرش اين مهم که شهروند مطلوب جامعه متمدن و پيشرفته را تضمين مي کند ، ارائه شاخص هاي مطلوب براي تعيين شهروند مطلوب در آموزش و پرورش ضروري به نظر مي رسد. در اين پژوهش شاخص هاي براي تعيين شهروند مطلوب در سه حيطه دانش ، توانش و نگرش مدني وتوجه به آنها در رسالت آموزش و پرورش پيشنهاد شده است ، که در حيطه دانش شامل : آگاهي از نحوه به دست آوردن اطلاعات، آگاهي از نحوه و ساختار و عملکرد دولت، آگاهي از ديدگاههاي احزاب عمده کشور، آگاهي از رويدادهاي جاري در جامعه، آگاهي از قوانين ومقررات اجتماعي و آگاهي از حقوق شخصي ، آگاهي از حقوق  بين المللي، آگاهي از تاريخ و سير تحولات تاريخي،آگهي از جامعه جهاني وآگاهي از مکاتب عقيدتي جامعه مي باشد .در حيطه توانش شامل: توانايي مشارکت در امور جامعه ، توانايي گفتگو با ديگران  توانايي اتخاذ تصميمات، توانايي رفتار بر اساس اصول اعتقادي ، توانايي اقدام مشتقل، توانايي درک متقابل ديگران ، قابليت تصميم گيري خردمندانه، التزام عملي به قانون، مسئوبيت پذيري خانوادگي و اجتماعي ، تواناي به بحث کشاندن ايده ها و نقد و ارزيابي انها، قابليت به دست آوردن اطلاعات ضروري ومسئوليت پذيري سياسي و فرهنگي مي باشد. و در حيطه نگرش شامل: داشتن روحبه مسئوليت پذيري و انتقاد نگري، دارا بودن روحيه قدر شناسي نسبت به ميراث فرهنگي و هويت ملي،داشتن اعتقادات و باورهاي مستقل ، پذيرش تنوع و تکثر در جامعه و احترام به آن ، دارا بودن حس وطن پرستي، علاقه و نگراني نسبت به آسايش خود و ديگران ، داشتن روحيه بردباري و تحمل، جامعه پذيري و سازگاري با جامعه، پذيرش اختيار کساني که نقش نظارتي دارندو خوش بين بودن امورات زندگي مي باشد.

 

تنش بین ایران و امریکا

ایوب روحی. شاخص ها

ایوب روحی .جایگاه مفهوم شهروندی در برنامه ریزی درسی

، ,آگاهي ,مي ,توانايي ,مطلوب ,جامعه ,آگاهي از ,شهروند مطلوب ,ديگران ، ,شده است ,در حيطه ,تعيين شهروند مطلوب ,براي تعيين شهروند

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

بسم الله الرحمن الرحیم